torsdag 29. september 2011

Quinoasalat

Quinoa kan brukes istedenfor ris. Det inneholder mye mer næring, mer fiber, mer protein og mindre karbohydrater enn ris.

Næringsinnhold i 100 gram quinoa:

Protein - 13 gram
Kcal - 360
Fett - 5,8 gram
Fiber - 5,3 gram
Omega-3 - 307 mg 
Jeg fant denne oversikten på Dyrevennlig.

Jeg kjøpte rød quinoa på innvandrerbutikken min igår. Der koster det 23 kroner for en pose med 350 gram.
Quinoafrøene inneholder stoffet saponin som er et såpeliknende stoff for å beskytte seg mot skadedyr og fugler. (Naturens egen skadedyrkontroll). Frøene må derfor skylles godt før koking, for det smaker litt bittert.

Til en god og næringsrik salat trenger du:
(bytt gjerne ut eller tilfør enda flere grønnsaker, her er det hva du har i kjøleskapet som teller)
Slumpeoppskrift:
1 del quinoa
2 deler vann
litt salt, hvitløkspulver eller annen smaksforsterker.
Paprika
Tomat
Agurk
Vårløk


Skyll quinoafrøene godt i kaldt vann. Kok i 15 minutter, eller til spirene har poppet ut av frøet. Smak gjerne på et kokt frø for å se om konsistensen er riktig for deg. De har litt tyggemotstand.
Skyll frøene i kaldt vann etterpå hvis du skal lage salat med én gang, eller avkjøl.
Skjær grønnsakene opp i passende biter og bland med quinoaen i en bolle.
Hell over dressing laget av:


Litt honning eller yaconsirup
Saften av 1 lime
olivenolje
himalayasalt eller urtesalt
pepper.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)