onsdag 27. juni 2012

Spis din fiende?


Har du skvallerkål i hagen?

Skvallerkål er et spiselig ugras med medisinsk virkning, men urten anvendes lite i våre dagers urtemedisinen. Unge blader som høstes før planten kommer i blomst kan brukes i supper og stuinger. Skvallerkål er en svakt beroligende urt som har urindrivende og betennelseshemmende virkning. Den kan brukes innvortes i form av en urtete laget av bladene, roten eller frøene ved fordøyelsesbesvær, gikt, revmatisme, nyre- og blæresykdommer. Utvortes kan man legge på skvallerkålblad i form av en kompress, eller vaske med skvallerkålte mot gikt, hemoroider, åreknuter, hudbetennelser og forbrenninger. Knuste blad kan lindre kløen etter insektstikk. (fra Rolv.no) Les mer om det  egenskapene til skvallerkålen her.


Jeg har ihvertfall skvallerkål i fleng, nesten så mye at jeg ville bli selvberget dersom det skulle bli uår. 


Spennende oppskrifter med skvallerkål finner du her, her, her, her og her.
 Her har du en fin samling med linker til oppskrifter på bruk av forskjellige typer "ugress".
Bytt ut mel med glutenfrie alternativer og melk med risfløte, soyafløte, havrefløte eller liknende.
Parmesan i pestoen kan du utelate, evt tilsette bittelitt næringsgjær.



2 kommentarer:

  1. Skvallerkål har vi flust av i hagen, jeg har faktisk luket vekk en frøss av dem i grønnsakshagen min i dag. Er jo fint om de kan brukes til noe nyttig! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, det "fine" med skvallerkål er at det nesten er umulig å bli kvitt. :-)

      Slett

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.