tirsdag 14. april 2015

Hoisinsaus - uten sukker

Bildet er lånt herfra. Der finner du en oppskrift på fristende Hoisin Shrimp
Det er mye sukker i Hoisinsaus....

Her er innholdsfortegnelsen på Kikkoman sin Hoisin Sauce:
"SUGAR, WATER, MISO (WATER, SOYBEANS, RICE, SALT), PLUM PUREE, SOY SAUCE (WATER, WHEAT, SOYBEANS, SALT), GARLIC, CARAMEL COLOR, MODIFIED FOOD STARCH, FERMENTED WHEAT PROTEIN, VINEGAR, SALT, SPICES, XANTHAN GUM, CITRIC ACID."

Og her ser du hvor mye sukker det er i en "serving" dvs porsjon:
nutrition image
Det er nesten halvparten sukker. Og i tillegg inneholder den hvete fra soyasausen og fermentert hveteprotein. Dvs mye som ikke tåles her i huset.

Hoisinsaus brukes ofte til marinader, i sauser, til glasering av kjøtt, til grilling og ofte i mindre mengder, men har man cøliaki eller ikke tåler sukker, er det best å lage sin egen. 

Her er en Paleo-oppskrift. Om du vil bruke litt miso i sausen, pass på at den er glutenfri. Miso er fermentert soya og ris. Les om det her på vegetarbloggen

Paleo-hoisinsaus:

Saften av 2 appelsiner
1 hvitløksfedd, finhakket eller presset
2 ss revet ingefær
2 ss honning
10 ss tamarisaus (glutenfri fermentert soyasaus), coconut aminos eller Braggs Liquid Aminos
1 ts kinesisk 5-krydder (fås på innvandrerbutikker eller her)
2 ts sesamolje
2 ts tomatpuré

Ha alle ingrediensene i en liten kjele, kok opp på middels varme og la småkoke på svak varme 10-15 minutter. Rør om av og til.
Avkjøl og ha på lufttett glass. Oppbevares i kjøleskap inntil 2 uker, eller frys ned småporsjoner som du tar opp etterhvert.



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Jeg blir glad for alle kommentarer, både ris og ros :)